.:: دانلود کتب شیعی ::.

.:: دانلود کتب شیعی ::.

پایگاه دریافت کتب و فایل های شیعه
.:: دانلود کتب شیعی ::.

.:: دانلود کتب شیعی ::.

پایگاه دریافت کتب و فایل های شیعه

وقار



امام حسن (علیه‌ السلام):


ألْمِزاحُ یَأْکُلُ الْهَیْبَةَ، وَقَدْ أکْثَرَ مِنَ الْهَیْبَةِ الصّامِت. 


شوخی وقار را کم می‌کند و فرد ساکت بر هیبت خود می‌افزاید.


Humor degrades the dignity and a silent person increases his dignity.


بحار ‌الأنوار، ج 75، ص113





جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

حساسترین سخن در آخرین لحظه زندگى

ابوبصیر مى گوید:
پس از وفات امام صادق علیه السلام من به خانه آن حضرت رفتم تا به همسرش (حمیده ) تسلیت بگویم ، وقتى آن بانو مرا دید گریست من هم گریه کردم.
سپس گفت :
اى ابوبصیر! اگر در لحظات آخر عمر امام در کنارش بودى قضیه عجیبى را مشاهده مى کردى .
گفتم :
چه قضیه اى؟
گفت :
دقایق آخر عمر امام بود که ناگهان چشمان مبارکش را باز کرد و فرمود:
همین الان تمام خویشان و نزدیکان مرا حاضر کنید! ما همه را جمع کردیم، به طور که کسى از خویشان و نزدیکان امام باقى نماند.
حضرت نگاهى به آنان کرد و فرمود:
کسانى که نماز را سبک مى شمارند هرگز شفاعت ما به آنان نخواهد رسید ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاة .

بحار: ج 6، ص 154 و ج 44، ص 297.



برگرفته از:

کتاب داستان های بحارالانوار جلد3 (دانلود کتاب)



جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

مناقب امام على علیه السلام از زبان امام حسین علیه السلام

معاویه در صدد بود که ولیعهدى یزید را بین مردم استحکام بخشد؛ از این رو از هر فرصتى جهت گرفتن بیعت براى یزید استفاده مى کرد.
وقتى امام حسین علیه السلام به مکه رفت، مردان و زنان بنى هاشم و انصار و حتى با فرستادن نمایندگى، تمام افراد حاضر از صحابه رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم را در مکه گرد آورد تا مسائل سیاسى جامعه اسلامى را به مسلمانان گوشزد نماید؛ از این رو حضرت به پا خاست و فرمود:
آنچه را این سرکش عصیانگر نسبت به ما و شیعیانمان انجام داده، مى دانید؛ از شما مى خواهم که اگر گرفتارم راست باشد، تصدیق و گرنه، تکذیبم کنید؛ از شما مى خواهم که بخاطر خداى متعال و رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و قرابت من با پیامبرتان، سخنان مرا گوش داده و نوشته و در دیار خود به مسلمانان و افراد مورد وثوق ابلاغ کنید.
ایشان را به حق ما که مى دانید دعوت کنید؛ به یقین من از نابودى و اضمحلال این امر (خلافت رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم ) و حق الهى ترسانم؛ خداوند تمام کننده نور خود است؛ گر چه کفار را ناپسند آید.
شما را به خدا، آیا مى دانید که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم بین خود و على بن ابیطالب پیوند برادرى بست و فرمود: تو برادر من و من برادر تو در دنیا و آخرت هستیم.

همگى تاءیید کردند و امام حسین علیه السلام ادامه داد:
شما را به خدا، آیا مى دانید رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم زمینى را خرید و مسجد و ده منزل در آن بنا فرمود که خانه على علیه السلام را بین آنها قرار داد و تمام درهاى ورودى به مسجد، غیر از در خانه على را بست و فرمود: من به اختیار خود این کار را نکردم بلکه خداوند متعال مرا دستور داد که درهاى منازل را بسته و در خانه على به مسجد گشوده باشد. و همچنین جز على همه مسلمانان را از خوابیدن در مسجد باز داشت و در مسجد فرزندانى براى رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و على علیه السلام متولد شدند؟
همه پذیرفته و امام حسین علیه السلام فرمود:
شما را به خدا، آیا مى دانید که عمر بن خطاب رخنه اى در دیوار خانه اش ‍ که رو به مسجد بود، ایجاد کرد و رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم او را منع فرمود و سپس در خطبه ایى اظهار داشت : خداوند مرا دستور داد تا مسجد پاکى که غیر از خود و برادرم و فرزندانش ، کسى آنجا مسکن نگزیند، بنا کنم؟
همگى قبول نموده و حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمود:
شما را به خدا، آیا مى دانید که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم روز غدیر خم ولایت على بن ابیطالب را به آواى بلند ابلاغ فرمود و از مردم خواست که حاضران به غایبان اطلاع دهند؟.
همگى تاءیید نموده و امام حسین علیه السلام فرمود:
شما را به خدا، آیا مى دانید که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم در جنگ تبوک فرمود: تو (على) براى من به منزله هارون براى موسى مى باشى و تو ولى هر مؤمنى بعد از من هستى؟.
همگى قبول کرده و حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمود:
شما را به خدا، آیا مى دانید که پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم در مباهله جز على و فاطمه و دو فرزندشان، کسى را نیاورد؟
همگى اعتراف کرده و امام حسین علیه السلام فرمود:
شما را به خدا، آیا مى دانید که رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم پرچم را روز خیبر به على داد و فرمود: پرچم مسلمانان را به شخصى که محبوب خدا و رسول خدا بوده و او نیز خدا و رسولش را دوست مى دارد و از میدان نبرد فرار نمى کند و خداوند به دست او فتح و پیروزى را نصیب ما مى کند، مى دهم؟
همگى اقرار نموده و حضرت علیه السلام ادامه یابد:
شما را به خدا، آیا مى دانید با هر سختى که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم مواجه مى شد، به جهت اطمینانى که به على داشت ، او را براى حل مشکل روانه مى ساخت و هیچ وقت على را به نام صدا نزد؛ بلکه با عنوان برادر خطاب مى نمود؟
همگى پذیرفته و امام حسین علیه السلام ادامه داد:
آیا مى دانید که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم على را براى ابلاغ سوره برائت اعزام فرمود و گفت : دین مرا جز خودم و یا شخصى که از من باشد، تبلیغ نمى کند.؟
همگى قبول کرده و حضرت ادامه داد:
آیا مى دانید که بین على و رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم هر روز و شبى دیدار خصوصى برقرار بود و پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم مطالبى را به او بیان مى فرمود؟
همگى پذیرفته و امام حسین علیه السلام فرمود:
آیا مى دانید که وقتى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم به فاطمه علیها السلام فرمود: ترا به همسرى بهترین اهل بیتم ، پیشترین ایشان در اسلام و حلیم ترین و عالم ترین ایشان در آوردم ، على را به جعفر و حمزه برترى داد؟
همگى اقرار کرده و حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمود:
آیا مى دانید که رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: من برترین فرزند آدم و على، برادرم ، سرور عرب و فاطمه، سرور بانوان بهشتى و حسن و حسین، دو فرزند من، دو آقاى جوانان اهل بهشتند؟
همگى اعتراف کرده و امام علیه السلام ادامه داد:
آیا مى دانید که پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم على را دستور داد تا او را غسل دهد و فرمود که جبرئیل او را در این کار یارى مى کند؟
همگى تاءیید کرده و امام حسین علیه السلام اظهار داشت:
آیا رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم در آخرین خطبه خود نفرمود: بطور یقین بین شما دو چیز گرانبها، کتاب خدا و اهل بیتم، را قرار دادم؛ پس ‍ به این دو تمسک کنید تا هرگز گمراه نشوید؟
همگى تاءیید کرده و حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمود:
شما را به خدا، مگر رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نفرمود: اظهار دوستى با من بدون حب على در دل دروغ است؛ کسى که على را دشمن دارد، دوست من نیست. شخصى پرسید: چطور مى شود اى رسول خدا حضرت فرمود: زیرا على از من است و من از اویم؛ هر که او را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر که مرا دوست بدارد، خدا را دوست دارد. کسى که با على دشمنى کند، مرا دشمن داشته و هر که مرا دشمن دارد، با خدا دشمن است؟

همه قبول کرده و گفتند:
آرى ؛ به خدا، تمام اینها را از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم شنیدیم.
و سپس آرام آرام پراکنده شدند.

- کتاب سلیم بن قیس /206 و بحار الانوار 33/186 - 182.



برگرفته از:

کتاب جلوه عشق (قصه هاى زندگى امام حسین علیه السلام) (دانلود کتاب)


جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

پاسداری از دانش (حدیث2)



پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):


قَیِدُّواالعِلم، قیل: وَماتَقییدُهُ؛ قالَ: کِتابَتُهَ


علم و دانش را به بند آرید و از آن صیانت و نگاهبانی کنید.عرض کردند: راه و رسم به بند کشیدن علوم و دانش چیست؟ فرمودند: «کتابت و نگارش آن»


Fasten and hold knowledge and then protect it." He was asked that how couldit be fastened, and he replied: "by writing and scribing it."


بحارالأنوار، ج 2، ص147




جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

همنشین بهاران

بعد از شهادت امام حسن مجتبى علیه السلام، عده اى نزد امام حسین علیه السلام آمده و اظهار داشتند:
اى فرزند رسول خدا! چند نفر از یاران ما به معاویه پیوسته و لیکن ما نزد شما آمدیم.
امام حسین علیه السلام فرمود:
در اینصورت من به شما بیش از بخشش معاویه به آنها، هدیه مى دهم.
ایشان گفتند:
جانمان فداى شما؛ ما براى دین خود اینجا آمدیم.
امام حسین علیه السلام پس از سکوتى پر معنا، فرمود:
آنچه مى گویم، قطره اى از دریاست؛ کسى که ما را نه به جهت خویشاوندى و نیکى و احسان ما به او بلکه فقط براى خدا و رسول خدا دوست بدارد، روز قیامت چون این دو (حضرت دو انگشت سبابه را کنار هم قرار داد.) با ما خواهد بود.

بحار الانوار 27/127.


برگرفته از:

کتاب جلوه عشق (قصه هاى زندگى امام حسین علیه السلام) (دانلود کتاب)


جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

پاسداری از دانش



ابی بصیرمی‌گوید از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می‌فرمود: 


عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ (علیه السلام) : یَقُولُ اکْتُبُوا فَإِنّکُمْ لَا تَحْفَظُونَ حَتّى تَکْتُبُوا.


برای نگارش [حقایق دینی] دست به کار گردید؛ زیرا شما نمی‌توانید این حقایق را ـ جز از طریق نگارش آن ـ در خاطر خود حفظ نموده و از آن نگاهبانی کنید.


"Do your efforts to write (religious truths), because you cannot read by your hearts and preserve them unless you write down them."


کافی، ج1،ص67




جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

فرزند دختر در قرآن

واثله بن اشفع روایت مى کند که حضرت رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود: ((خجستگى و میمنت زن در این است که اوّل دختر بزاید بعد از آن پسر، مگر نمى بینید که حق تعالى در باب نعمت و منّت ابتداء دختر را ذکر فرموده بعد پسر را، آنجا که مى فرماید: (یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ اِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورْ.)(1) : خداوند متعال، به هرکس بخواهد، دختر مى بخشد و هرکه را که بخواهد فرزند پسر عطا مى کند.))(2)

پاورقی:

1- شورى / 49.
2- همان ، 23.


برگرفته از:

کتاب جلوه هائى از نور قرآن در قصه ها و مناظره ها و نکته ها (دانلود کتاب)



جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

سلمان فارسى و استدلال به قرآن

حضرت صادق علیه السّلام مى فرماید؛ روزى پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله رو به اصحاب خود کرده و فرمود: ((کدام یک از شما، دوره سال را روزه مى گیرید؟)) سلمان عرض کرد: ((من)).
پیامبرصلّى اللّه علیه و آله دوباره سؤ ال کرد: ((کدامیک از شما تمام شب را عبادت مى کنید؟)) سلمان گفت: ((من ))، فرمود: ((کدام یک از شما روزى، یک ختم قرآن مى خوانید؟)) سلمان عرض کرد: ((من)). یکى از منافقین که در آن مجلس حضور داشت، وقتى این جوابها را شنید و در حالى که خشم خود را نمى توانست پنهان کند، اظهار داشت: ((یا رسول الله! این شخص عجمى مى خواهد بر ما فخر کند، والاّ دروغ مى گوید؛ غالبِ روزها من دیده ام که چیزى مى خورد و روزه نیست و غالِب شبها را مى خوابد و بسیارى از اوقات ساکت است؛ با این حال چطور ممکن است، روزى یک ختم قرآن بخواند؛ حضرت فرمودند: ((مَثَل سلمان مَثَل لقمان است در حکمت؛ از خودش ‍ علت این ادّعا را سؤ ال کنید.))
سلمان، در توضیح مدّعاى خود گفت: ((من در هر ماهى، سه روز، روزه مى گیریم و خداوند در قرآنش فرموده : (مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ اَمْثالُها):(1) ((یعنى کسى که کار خیرى انجام دهد، در برابرش ده اجر، به او داده مى شود.)) پس، سه روز روزه هر ماه، به منزله آنستکه تمام ماه را روزه گرفته باشم، به علاوه اینکه، من روزه ماه شعبان را همیشه به رمضان متصل مى کنم.
امّا عبادتِ شبهاى من، از پیغمبرِ خداصلّى اللّه علیه و آله شنیدم، که فرمودند: ((هر کس با وضو بخوابد، مثل آنست که، تا صبح به عبادت بسر برده است.)) و من هر شب با وضو مى خوابم؛ و امّا اینکه گفتم ، روزى یک ختم قرآن مى خوانم ، آن هم بر اساس فرموده پیامبر عظیم الشان اسلام صلى اللّه علیه و آله ست، که فرمودند: ((هر کس، یک مرتبه (قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ) را بخواند، مثل آنستکه دو ثلث قرآن را خوانده باشد و هر کس سه مرتبه بخواند مثل آنستکه تمام قرآن را خوانده باشد و از من خواندن روزى، سه مرتبه (قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ) فوت نمى شود.
و همچنین از پیامبر بزرگوارصلّى اللّه علیه و آله شنیدم که به على علیه السّلام فرمودند: ((یا على ! مَثَل تو ما بین امت من همانند (قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ) است، هر کس ترا به زبان دوست دارد، یک ثلث ایمان را داراست و هر کس تو را به زبان و دل، دوست داشته باشد داراى دو ثلث ایمانست و هر کس ترا علاوه بر دل و زبان، در عمل هم موافقت نماید داراى تمام ایمانست.))(2)

پاورقی:

1- انعام / 160.
2- منهاج الدموع ، 20 بنقل از ابن بابویه (ره ).



برگرفته از:

کتاب جلوه هائى از نور قرآن در قصه ها و مناظره ها و نکته ها (دانلود کتاب)



جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

اَرزش علم



پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه وآله):


فَقیهٌ واحِدٌ، أشَدُّ عَلَی الشَّیطانِ مِن اَلفِ عابِدٍ.


وجود یک فقیه و دانشمند واجد بصیرت دینی ـ از دیدگاه شیطان ـ طاقت فرساتر و ناخوشایند‌تر و سخت‌تر از وجود هزار فرد عابد و پارسا می‌باشد.


One religious clear-sighted scholar and jurist – on the sight of Satan – is more intolerable, unpleasant and harder than one thousand worshipers and pious.


منیة المرید، ص 183




جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

چاره فراق

مردى از انصار خدمت پیغمبر اسلام صلى الله علیه و آله آمد و عرض کرد: یا رسول الله! من طاقت فراق شما را ندارم. هنگامى که به خانه مى روم به یاد شما مى افتم، از روى محبت و علاقه اى که به شما دارم، دست از کار و زندگى برداشته، به دیدارتان مى آیم، تا شما را از نزدیک ببینم، آن گاه به یاد روز قیامت مى افتم که شما وارد بهشت مى شوید در والاترین جایگاه آن قرار مى گیرید و من آن روز از جدایى شما اى رسول خدا چه کنم؟
بعد از صحبت هاى مرد انصارى، این آیه شریفه نازل شد:
آنان که از خدا و رسولش اطاعت کنند، در زمره کسانى هستند که خدا برایشان نعمتها عنایت کرده: از پیغمبران، راستگویان، صادقان، شهیدان و صالحان و اینان خوب رفیقانى هستند.(1)
رسول خدا صلى الله علیه و آله آن مرد را خواست و این آیه را برایش خواند و این مژده را به او داد که پیروان راستین پیامبر صلى الله علیه و آله در بهشت، کنار آن حضرت خواهند بود.(2)

1) سوره نساء: آیه 69.
2) بحار: ج 17، ص 14.


برگرفته از:

کتاب داستان های بحارالانوار جلد3 (دانلود کتاب)



جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

بیماری مؤمن


پیامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله):


أنِینُ المُؤمِنِ المَریضِ تَسبِیحٌ، و صِیاحُهُ تَهلِیلٌ، و نَومُهُ عَلَی الفِراشِ عِبادَةٌ.


نالۀ مؤمن بیمار، تسبیح خداست و فریادش، ذکر لا اله الا الله و خوابیدنش در بستر، عبادت است.


The groan of a sick believer is God’s praise, his shout is the mention of La ilaha illa Allah and his resting in the bed is prayer.


بحار الأنوار، ج 77، ح 57




جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

دفاع از آبروی برادر

ابو درداء گوید:
مردى در حضور رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به مرد دیگرى دشنام داد، و مردى از میان آن قوم پاسخ او را داد. پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:
هر کس از آبروى برادر خود دفاع کند این عمل حجابى براى او از آتش ‍ دوزخ خواهد بود.



برگرفته از:

کتاب ترجمه امالی شیخ مفید(ره) (دانلود کتاب)



جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

گفتگوى سلیمان (ع) و مورچه

خداوند سلطنت بى نظیر به سلیمان بخشید، جنیان را تحت فرمان او قرار داد که خدمتگذار او باشند، باد را به فرمان او در آورد، تا تشکیلات عظیم او را هر کجا خواست ببرد، زبان جانوران را به وى آموخت، سخنان آنها را مى فهمید و براى مردم بازگو مى کرد.
در یکى از مسافرتهاى تاریخى، سلیمان که با سپاهیان، از جن و انس و پرندگان با او همراه بودند، گذرشان از هوا به وادى مورچگان افتاد.
یکى از مورچه ها که سمت فرماندهى آنها را داشت چون تشکیلات عظیم سلیمان را دید، احساس خطر کرد: فریاد زد گفت:
اى مورچگان داخل لانه هاى خود بروید! تا سلیمان و لشگرش شما را پایمال نکنند آنان نمى فهمند! (1)
باد سخن مورچه را به گوش سلیمان رسانید، همچنان که از هوا مى گذشتند، ایستاد و دستور داد مورچه را بیاورید. وقتى مورچه را آوردند. سلیمان گفت:
مگر نمى دانى که من پیامبر خدا هستم، هرگز به کسى ظلم و ستم نمى کنم؟
مورچه گفت:
بلى مى دانم.
سلیمان: پس چرا و براى چه مورچه ها را از ما ترساندى و فرمان دادى به لانه هایشان داخل شوند.
مورچه: من احساس کردم مورچه ها تشکیلات عظیم و سلطنت بى نظیر شما را ببینند و فریفته آرایش و زینتهاى دنیا شوند، از خدا فاصله گرفته، به غیر او را پرستش کنند.
مورچه گفت:
اى سلیمان! چرا از میان تمام قدرت ها نیروى باد را مسخر تو نمود و چرا تشکیلات عظیم تو بر روى باد حرکت مى کند؟
سلیمان گفت:
براى آن است که به تو اعلام کند اگر تمام قدرتهاى دنیا مانند باد مسخر تو باشند دوام و بقایى ندارند و همه بر بادند.(2)

1) توبه : آیه 18.
2) بحار: ج 14، ص 92.



برگرفته از:

کتاب داستان های بحارالانوار جلد3 (دانلود کتاب)



جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

پاسخ به شب نامه وهابیان پیرامون شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)

باسمه تعالی
( این پاسخ در تاریخ 10 فروردین 1391 انتشار یافته.)

باتوجه به مراسم باشکوه عزاداری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در سال جاری، عده‌ای از تفرقه افکنان وهابی ، شب‌ نامه‌ای را در برخی از استان های مرزی کشور توزیع کردند که در آن، شبهاتی را پیرامون شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مطرح شده بود و در پایان نوشته شده بود: (تقلید کورکورانه را بگذارید و به تبلیغات تاجران بازار مذاهب و تعصب توجه نکنید خودتان به میدان تحقیق در آیید وحق را ازباطل تشخیص دهید). با توجه به تماس‌های متعدد،  تصمیم گرفته شد برای روشن اذهان مسلمانان پاسخ مختصری  در اختیار عموم قرار گیرد.





برگرفته از:

موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)

لینک مطلب +



جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

ادامه مطلب ...

عاقبت دشمن اهل البیت خدا

ابن عبّاس گوید:
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: اى فرزندان عبد المطّلب من براى شما از خداوند خواسته ام که نادان شما را دانش عطا کند، و آن کس از شما را که به حقوق خداوند قیام نموده ثابت قدم بدارد، و گمراه شما را هدایت نماید، و شما را مردمى دلیر و بخشنده و دلسوز و مهربان قرار دهد. هان بخدا سوگند اگر مردى میان رکن و مقام بر سر دو پاى خود نماز بسیار گزارد امّا با دشمنى شما اهل بیت خدا را ملاقات کند همانا داخل دوزخ گردد.



برگرفته از:

کتاب ترجمه امالی شیخ مفید(ره) (دانلود کتاب)



جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

امان اهل زمین



امام سجاد (علیه السلام):


نَحنُ أمانُ أهلِ الأرضِ کَما أنَّ النُّجُومَ أمانٌ لِأهلِ السَّماءِ.


ما امنیت بخش اهل زمین هستیم همچنان که ستارگان مایۀ امان اهل آسمان‌اند.


We, Ahl ul-Bayt, preserve people of the earth as stars are security of residents of heaven.


اهل بیت، ج 1، ح 262




جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

کمیل از امیرالمومنین(علیه السلام) می گوید

کمیل بن زیاد نخعى گوید:
در مسجد کوفه با امیر المؤمنین علىّ بن ابى طالب (علیه السلام) بودم پس از آنکه نماز عشاء را خوانده بودیم، و حضرت دست مرا گرفت تا از مسجد بیرون شدیم ، حرکت کردیم تا به پشت شهر کوفه رسیدیم، و آن حضرت در راه کلمه اى با من سخن نگفت، چون به صحرا رسید نفسى بلند برآورد سپس ‍ فرمود:
اى کمیل این دلها بسان ظرفهائى است فراگیرنده ، و بهترین دلها آن است که فراگیریش بیشتر باشد. آنچه مى گویم فراگیر و در خاطر بسپار: مردم بر سه دسته اند. عالم خداشناس که حقّا بدین او عمل مى کند، و دانش آموزى که در راه نجات پا نهاده ، و فرومایگان نادانى که در پى هر سر و صدائى مى افتند، و به هر سو که باد بیاید میل مى کنند، نه از پرتو دانش روشنى گرفته اند، و نه به ستون استوارى پناه برده اند.
اى کمیل ، دانش از مال بهتر است، زیرا دانش از تو پاسدارى میکند، امّا تو باید از مال پاسدارى کنى . انفاق از مال آن را کاهش مى دهد، ولى انفاق از دانش (که آموزش است ) بر آن مى افزاید. اى کمیل دوستى عالم خیرى است که بدان وسیله براى خدا دیندارى شود، و آن در دنیا براى صاحبش ‍ طاعت خدا فراهم آورد، و پس از مرگ خوش نامى برایش بیادگار گذارد.
اى کمیل ، سود مال با زوال آن از بین مى رود، اى کمیل ، مال اندوزان مرده اند، و علماء تا روزگار باقى است پایدارند، ظاهرا وجودشان مفقود است ، ولى امثال و یادگارهایشان در دلها موجود است . آه آه همانا در اینجا- و با دست اشاره به سینه اش فرمود- دانشى فراوان نهفته است که کاش ‍ افرادى شایسته فرا گرفتن آن مى یافتم ، بلى ، ب آدم زیرک و تیزهوش ‍ دسترسى دارم ولى در مورد این دانش ویژه از او اطمینان ندارم که مبادا ابزار دین را براى دنیاى خود بکار گیرد، و با دلائل الهى بر آفریدگانش ، و با نعمتهاى خداوند بر بندگانش غلبه کند، تا در نتیجه بندگان ضعیف خدا او را بجاى ولىّ حق دوست نزدیک خود بگیرند. و یا به پیرو حکمت ، که به ریزه کاریهاى آن بینا نیست و در برخورد با اوّلین شبهه تردید در دلش راه مى یابد، هان که نه این و نه آن هیچ کدام تاب تحمّل علم را ندارند، بنا بر این شخص دیگرى نماند جز کسى که حریص در لذّات و تسلیم شهوات است ، یا آن کس که فریفته و سرگرم جمع آورى و انباشتن مال است و از حافظان دین نیست ، هیچ چیزى جز دام هاى چرنده به آنان شبیه نیست ، بدین ترتیب دانش با مرگ حاملان آن مى میرد.
آرى خداوندا! تو هرگز زمین را از قائم به حجّت که یا ظاهر است و مشهود و یا پنهان است و مستور خالى نمى گذارى تا دلائل واضح و آشکار خداوندى باطل نگردد، که این گروه کمترین تعداد و بزرگترین نقش و مقام و منزلت را دارند، و خداوند بوسیله آنان دلائل و نمودارهاى خود را حفظ مى کند تا آنان نیز آنها را به افرادى نظیر خود بسپارند، و در دلهاى اشباه خود بکارند. علم و دانش از راه حقیقت به آنان روى آورده، پس با نسیم روح افزاى یقین هم آغوش گشته اند، آنچه را مردم خوشگذران سخت و دشوار مى خوانند آنان سهل و آسان مى انگارند، و به چیزهائى که نادانان از آنها وحشت دارند ایشان خو گرفته اند، و با تن هائى که جان آنها به ملکوت اعلى آویخته است در دنیا بسر مى برند، آنان جانشینان خداوند در زمین و دعوت کنندگان بدین او هستند. آه ، آه ! چقدر مشتاق دیدارشان هستم ، من براى خودم و شما از خداوند آمرزش مى طلبم . سپس دستش را از دستم بیرون کشید و فرمود: هر گاه دلت خواست راه بیفت.



برگرفته از:

کتاب ترجمه امالی شیخ مفید(ره) (دانلود کتاب)



جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم