.:: دانلود کتب شیعی ::.

.:: دانلود کتب شیعی ::.

پایگاه دریافت کتب و فایل های شیعه
.:: دانلود کتب شیعی ::.

.:: دانلود کتب شیعی ::.

پایگاه دریافت کتب و فایل های شیعه

در وصیت لقمان به فرزندش (قسمت7)

و روى ان الله تعالى یقول فى بعض کتبه یابن آدم انا حى لا اموت اطعنى فیما امرتک اجعلک حیا لا تموت . یابن آدم انـا اقـول للشـى کـن فـیـکـون اطـعـنـى فـیـما امرتک اجعلک تقول للشى کن فیکون .
روایـت شـده کـه خـداى مـتـعـال در بـعـض از کتابهاى خود مى فرماید: اى فرزند آدم من زنده اى هستم که نمى میرم تو مرا اطاعت کن در آنچه به تو امر مى کنم تا تو را زنده اى قرار دهم که نمیرى . اى فرزند آدم من در ایجاد هر چیز مى گویم بـوده بـاش پـس موجود مى شود. اطاعت من کن در آنچه تو را امـر کـردم تـا تـو را چـنـان قرار دهم که به چیزى بگویى بوده باش پس ‍ موجود شود.
و کـذلک قـال الله تـعـالى فـى کـتابه العزیز: و لکم فـیـهـا مـا تشتهى انفسکم و لکم فیها ما تدعون نزلا من غفور رحیم .(1)
و هـمـچـنـیـن خداى متعال در کتاب عزیزش قرآن کریم فرموده اسـت : و بـراى شـمـاسـت در بـهـشـت آنـچـه مـیـل به آن داشته باشید و براى شماست آنچه طلب کنید در حـالى کـه آنـها از جانب خداى آمرزنده مهربان فرود مى آید، یعنى هر چه هست از رحمت خداست .
و قـال رسـول الله صلى الله علیه و آله : ثلاث مهلکات و ثلاث منجیات فاما المهلکات فشح مطاع و هوى متبع و اعجاب المرء بـنـفـسـه و اما المنجیات فخشیة الله فى السر و العلانیة و القـصـد فى الغنى و الفقر و العدل فى الرضا و الغضب .
پـیـغـمـبـر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: سه چیز هلاک کننده است و سه چیز نجات دهنده . اما هلاک کننده ها عبارتند از: 1ـ بـخلى که در وجود شخص باشد و آن را اطاعت کند، یعنى ظاهر کند 2ـ میل و خواهش ‍ نفسانى که از آن پیروى شود. 3ـ و ایـنکه شخص خود پسند باشد و خود را بزرگ شمارد. و اما نجات دهنده ها عبارتند از: 1ـ ترس از خدا در پنهان و آشکار. 2ـ مـیـانـه روى در امـر مـعـاش در حـال بـى نـیازى و فقر 3ـ رفـتـار و گـفـتـار عـادلانـه در حـالى کـه از طـرف مقابل خود راضى باشد یا غضبناک .
و قـال الحـسـن عـلیـه السـلام : لقـد اصـبـحت اقوام کانوا یـنـظـرون الى الجـنـة و نـعـیـمـهـا و النـار و جحیمها یحسبهم الجاهل مرضى و ما بهم من مرض و قد خولطوا و انما خالطهم امـر عـظیم خوف الله و مهابته فى قلوبهم و کانوا یقولون لیس لنا فى الدنیا من حاجة و لیس لها خلقنا و لا بالسعى لهـا امـرنـا انـفـقـوا امـوالهـم و بذلوا دمائهم و اشتروا بذلک رضـا خـالقـهـم عـلمـوا اشـترى منهم اموالهم و انفسهم بالجنة فـبـاعـوه و ربـحـت تـجـارتـهـم و عظمت سعادتهم و افلحوا و انجحوا.
امام حسن علیه السلام فرمود: هر آینه به تحقیق در این عالم کـسـانـى صـبح کردند که نظر به بهشت و نعمت هاى آن مى کـردنـد و آتـش و حـرارت آن را مـى دیـدنـد کـسـى کـه جـاهـل بـه حـال آنـهـا بود چون آنها را مى دید گمان مى کرد مـریـض هـسـتـنـد و حـال آنکه در آنها مرضى نیست آنان از امر عـظـیـمـى مـضطربند خوف و هیبت خدا در قلبهاى آنها آنان را مـضطرب کرده است . و چنین مى گویند: ما را به دنیا حاجتى نـیـسـت و بـراى آن خـلق نـشـده ایم و ماءمور کوشش براى آن نـیـستیم . مالهایشان را در راه خدا انفاق و بخشش ‍ مى کنند. و خـونـهـاى خـود را بـراى حـفـظ دیـن مـقـدس اسـلام بـذل مـى کـنـنـد و بـه ایـن وسـیـله رضـایـت خـداى خـود را تحصیل و خریدارى مى کنند. مى دانند مالها و جانهاى آنها از آنـهـا خریدارى شده و در مقابل بهشت به آنها داده شده . پس فروختند و تجارت با نفعى انجام دادند و سعادت بزرگى به دست آوردند و رستگار شدند و به مطلوب خود رسیدند.
فـاقـتـفـوا آثـارهـم رحـمـکـم الله و اقـتدوا بهم فان الله تـعـالى وصـف لنـبـیـه صـلى الله عـلیـه و آله صفة آبائه ابـراهـیـم و اسـمـاعـیـل و ذریـتـهـمـا و قال فبهدیهم اقتده و اعلموا عبادالله انکم ماءخوذون بالاقتداء بـهـم و الاتـبـاع لهـم فـجـدوا و اجـتهدوا و احذروا ان تکونوا عـوانـا للظـالم فـان رسـول الله صـلى الله عـلیـه و آله قـال مـن مـشـى مـع ظـالم یـعـیـنـه على ظلمه فقد خرج من ربقة الاسلام و من حالت شفاعته دون حد من حدود الله فقد حاد الله و رسـوله و مـن اعـان ظـالمـا لیبطل حقا لمسلم فقد برء من ذمة الاسلام و من ذمة الله و ذمة رسوله .
پس آثار آنها را پیروى کنید خدا شما را رحمت کند و به آنها اقـتـدا کـنـیـد. پـس بـه درسـتـى کـه خـداونـد مـتعال براى پیغمبرش وصف فرمود صفت پدرانش ابراهیم و اسـمـاعـیـل و ذریـه آنـهـا را فرمود به هدایت آنها اقتداء کن و بـدانـیـد اى بـنـدگـان خدا شما در اقتداى به آنها مورد سؤ ال هـسـتید و از پیروى از آنها مؤ اخذه خواهید شد. پس جدیت و کـوشـش کـنـیـد و بـپـرهیزید از اینکه کمک ظالم باشید. به درسـتـى که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کسى کـه بـا ظـالمـى بـرود که او را یارى کند پس به تحقیق از قـیـد اسـلام خارج شده است ، و کسى که شفاعت در عدم اجراى حـدى از حـدود اسـلام نـمـایـد و مانع اجراى آن شود با خدا و رسـول او دشـمـنـى کـرده و کـسـى کـه ظـالمـى را بـراى باطل ساختن حق مسلمانى کمک نماید او از اسلام بیرون رفته و از ذمه خدا و رسول خارج شده است .

1- سوره فصلت آیه 31 و 32.



برگرفته از:

کتاب ترجمه ارشاد القلوب دیلمی(دانلود کتاب)


جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد